Robotyka dla edukacji

27-10-2021

Doświadczenie laboratorium Instytutu Automatyki PŁ zajmującego się aplikacjami robotyki dla człowieka zostanie wykorzystane przy realizacji nowych projektów realizowanych przez Politechnikę Łódzką w międzynarodowych konsorcjach. Są one związane z edukacją osób dorosłych oraz młodzieży szkolnej ze specjalnymi potrzebami. Projekty otrzymały dofinansowane z programu Erasmus+.

HEART

Instytucje z Grecji, Hiszpanii, Holandii, Włoch i Bułgarii wspólnie z Politechniką Łódzką koordynującą działania będą pracować nad wykorzystaniem narzędzi robotycznych w edukacji osób dorosłych. Projekt o skrótowej nazwie HEART realizowany do 30.11.2023 roku otrzymał 231694 euro dofinansowania.

Skąd ten pomysł? Wyjaśnia to koordynujący projekt dr hab. inż. Grzegorz Granosik, prof. PŁ

- Większość dotychczasowych działań w edukacji związanych z użyciem nowoczesnych technologii, w tym robotów, skupia się na edukacji szkolnej dzieci, niewiele projektów zwracało uwagę na edukację dorosłych. Jeszcze mniej poruszało temat osób dorosłych z niepełnosprawnościami. Z drugiej strony sektor robotyczny skupiony jest na aplikacjach przemysłowych lub konkretnych usługach i szkoleniach zawodowych, zaś potencjał edukacyjny tych urządzeń pozostaje nieznany w środowisku kształcenia osób dorosłych. Nasza inicjatywa ma na celu wypełnienie tej luki, a także zbliżenie sektorów edukacji i robotyki.

Projekt HEART obejmuje kilka grup odbiorców. Pierwsza z nich to wychowawcy, którzy są odpowiedzialni za nauczanie i szkolenie dorosłych.

- Dla nich przeprowadzimy systematyczny przegląd obecnie dostępnych technologii i stworzymy bazę wiedzy pomagającą w wykorzystaniu robotyki w ich pracy – mówi prof. PŁ Grzegorz Granosik. - Drugą grupą są specjaliści pracujący z dorosłymi uczniami niepełnosprawnymi, poszukujący innowacyjnych narzędzi i technologii wspierających. Utworzona zostanie też międzynarodowa sieć ekspertów, którzy staną się mentorami dla osób z wymienionych już grup. W projekcie wezmą też udział specjaliści z uczelni zajmujący się robotyką edukacyjną, którzy przyczynią się do rozwoju akademickiego know-how w tym obszarze.

Partnerami projektu są: e-Nable Greece, Associacio Programes Educatius Open Europe (Hiszpania), Lidi Smart Solutions (Holandia), Fondazione Istituto dei Sordi di Torino ONLUS (Włochy) i European Development Foundation (Bułgaria).

 

mat. promocyjny mat. promocyjny

Ready, Teady, Go!

Komplementarnym projektem w obszarze edukacji szkolnej jest Ready, Teady, Go! W tym przypadku działaniami są objęte dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wieku 9-14, ich wychowawcy oraz szeroko pojęte ośrodki edukacyjne oraz organizacje pozarządowe. Efektem projektu poza e-platformą z kursami szkoleniowymi będzie aplikacja mobilna z avatarem tytułowego miśka Teady’ego wspierającego naukę dzieci.

Wysokość przyznanego dofinansowania to 213255 euro. Projekt potrwa do końca 2023 r.

Koordynatorem projektu jest Politechnika Łódzka, zaś partnerami: Fundacja Instytut Re-Integracji Społecznej z Ciężkowa, HEART Fondazione Istituto dei Sordi di Torino ONLUS, Associacio Programes Educatius Open Europe, e-Nable Greece, a także A&A Emphasys Interacive Solutions (Cypr) i Stowarzyszenie opieki nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną „Vilniaus Viltis” (Litwa).

Jak zaznacza prof. PŁ Grzegorz Granosik

- Oba projekty wpisują się w działania Laboratorium Human-Centered Robotics w Instytucie Automatyki, a także w projekt Dostępna Politechnika Łódzka, który ma na celu likwidację wszelkich barier w dostępie osób niepełnosprawnych do naszej uczelni i jej oferty edukacyjnej.

W uczelni tworzone jest Centrum Doskonałości Projektowania Uniwersalnego, które ma inicjować i promować działania na rzecz projektowania dla wszystkich wykorzystującego najnowsze technologie, w tym robotykę, dla wspierania procesów służących włączaniu osób wykluczonych lub mających utrudniony dostęp do edukacji.