Projekt ST3AM: Wspieranie kobiet w nauce i technologii

06-09-2024

Równowaga płci w dziedzinach STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) jest kluczowym wyzwaniem współczesnego świata i wymaga skoordynowanych działań na wielu poziomach. Reforma edukacji, uwzględnienie kluczowych czynników awansu oraz mentorskie wsparcie są kluczowymi elementami tego procesu. Wspieranie synergii między wszystkimi poziomami edukacji i przemysłem pozwoli osiągnąć cel jakim jest zwiększenie rekrutacji i zatrzymanie kobiet w programach STEM oraz zachęcanie do działań zapewniających równość płci.

 

 

Politechnika Łódzka jest partnerem w projekcie o akronimie ST3AM, którego głównym celem jest wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt w obszarze kształcenia i kariery w STEM. Działania rozpoczną się 1 października i potrwają 3 lata.

Dofinasowanie, 400 tysięcy euro z programu Erasmus+ otrzymało konsorcjum, w skład którego wchodzą: Ecole Superieure des Technologies Industrielles Avancees (Francja) jako koordynator, grecka organizacja wdrażająca innowacyjne metody edukacyjne Innovation Hive, University of South-Eastern Norway, UCLan Cyprus Limited w Larnace, litewski Uniwersytet Vytautasa Magnusa, grecki University of West Attica i Politechnika Łódzka.

Ku równowadze płci

Tytuł projektu „Striving for gender balance via educaTion reformation, 3A factors for Advancement, and Mentorship in STEM”, mówi o dążenie ku równowadze płci przez zmiany w kształceniu, czynniki 3A wspierające zrównoważony udział płci oraz mentoring w STEM.

3A to skrót od trzech kluczowych czynników: Attract, Access i Attain, o których mówi się w kontekście programów i inicjatyw mających na celu większy udział i sukces kobiet w dziedzinach STEM. Attarct skupia się na przyciąganiu kobiet i dziewcząt do dziedzin STEM przez różne inicjatywy, które pokazują, że dziedziny te są dostępne i atrakcyjne dla wszystkich. Access dotyczy zapewnienia równego dostępu do zasobów edukacyjnych i możliwości rozwoju kariery w STEM. Attain koncentruje się na wspieraniu kobiet w osiąganiu sukcesów w dziedzinach STEM poprzez mentoring i tworzenie środowiska sprzyjającego ich rozwojowi zawodowemu.

Edukacja motywująca

Reforma edukacji jest fundamentem w dążeniu do równowagi płci w STEM. Kluczowe jest wprowadzenie programów zachęcających dziewczęta do nauki przedmiotów ścisłych, co może znacząco wpłynąć na przyszłe wybory edukacyjne i zawodowe. Nauczyciele świadomi stereotypów płciowych będą potrafili umiejętnie je neutralizować, aby wspierać uczennice w rozwijaniu ich zainteresowań w STEM.

Jak wyjaśnia koordynujący prace w PŁ prof. Volodymyr Mosorov z Instytutu Informatyki Stosowanej na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki

- Chcemy wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt. Robimy to przez specjalne moduły edukacyjne i inspirujące treści, które uwzględniają różnice płci. Promujemy kulturę, która jest wrażliwa na te różnice oraz tworzymy więcej możliwości edukacyjnych i zawodowych. Realizujemy to, łącząc szkoły, uczelnie i przemysł, zgodnie z wizją Komisji Europejskiej. Naszym celem jest wpływanie na politykę na poziomie europejskim, aby osiągnąć trwałe zmiany.

Główne działania

Partnerzy planują przygotować krajowe raporty, które będą analizować inkluzywność systemów szkolnictwa wyższego, polityki i praktyki promujące równości płci i wspierające kobiety w nauce przedmiotów ścisłych. Konsorcjum stworzy platformę z materiałami edukacyjnymi, aby wspierać kobiety-naukowców i mentorów, którzy mogą pomóc w radzeniu sobie z dyskryminacją płciową czy brakiem pewności siebie. Mentoring osób z przemysłu pomoże w nawiązywaniu kontaktów zawodowych, otwierając drzwi do nowych możliwości.

Faza badawcza projektu obejmuje kompleksową analizę czynników związanych z pozostawaniem kobiet poza STEM, wykorzystującą innowacyjną metodologię, opartą na czynnikach 3A. Zostaną m.in. zebrane podstawowe informacje związane z programami STEM, z naciskiem na inżynierię i ICT, oferowanymi przez kraje partnerskie, w tym odsetek kobiet przedwcześnie kończących naukę w stosunku do ogólnej liczby rezygnujących z dalszej nauki. Ocenione zostaną plany uczelni dotyczące równości płci oraz zidentyfikowane będą psychologiczne i praktyczne czynniki, takie jak poczucie własnej skuteczności, uprzedzenia, stereotypy oraz poziom zrozumienia programów kształcenia, które wpływają na dziewczyny kształcące się w dziedzinach STEM. Rozwijany w projekcie hub będzie również odgrywał ważną rolę w zwiększaniu zaangażowania kobiet, oferując nie tylko pomoc i wsparcie, ale tworząc też szeroką sieć dla całego środowiska akademickiego i przedstawicieli przemysłu.