„Uczelnie przyszłości” to unikatowy projekt, który pozwoli na wypracowanie i wdrożenie innowacyjnego, zindywidualizowanego systemu kształcenia studentów studiów pierwszego stopnia. Projekt, którego liderem jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, realizuje konsorcjum 12 uczelni, w tym Politechnika Łódzka, jako jedyna zakwalifikowana z województwa łódzkiego.
Cel projektu
Celem projektu jest wdrożenie innowacyjnego Modelu Edukacji Spersonalizowanej (MES). Model ten umożliwia młodym studentom realizację indywidualnych ścieżek edukacyjnych. Mogą to osiągnąć poprzez autorskie projekty, zwane Indywidualnymi Projektami Innowacyjnymi, oraz spersonalizowany model kształcenia.
MES, jako alternatywa dla tradycyjnego modelu, pozwala na dynamiczną współpracę studentów z otoczeniem społeczno-gospodarczym już na wczesnym etapie edukacji. Program studiów w MES będzie modyfikowany, umożliwiając zmiany, a nawet wyłączenie niektórych przedmiotów.
Zindywidualizowane kształcenie
W modelu MES najważniejszy jest student, jego nowatorski pomysł i potrzeby edukacyjne. To zindywidualizowane kształcenie umożliwia uczenie się przez działanie i doświadczenie, osiąganie aplikacyjnych rezultatów projektów oraz rozwijanie kompetencji przyszłości: komunikacji, kooperacji, krytycznego myślenia i kreatywności (4K). Projekty młodych studentów mają charakter nowatorski i wdrożeniowy, co sprawia, że model nie jest skierowany do konkretnych wydziałów czy kierunków.
Spotkania i rekrutacja
W lutym i marcu zorganizowaliśmy spotkania dla studentów PŁ, podczas których omawialiśmy zasady udziału w projekcie, ćwiczyliśmy kreatywność oraz wyznaczaliśmy lokalne i globalne wyzwania. Po pierwszym etapie rekrutacji kilkunastu studentów z różnych wydziałów zgłosiło interesujące pomysły wdrożeniowe. Na razie nie mogę ujawnić szczegółów tych projektów, ale w przyszłości planujemy spotkania z ich pomysłodawcami.
Drugi etap
Do drugiego etapu zakwalifikuje się 10 studentów, każdy z własnym projektem i spersonalizowaną ścieżką edukacyjną. O tym, kto przejdzie dalej, zdecydują wyniki gry edukacyjnej online, która odbędzie się w dniach 12-21 kwietnia.
Szkolenie i prezentacje
W maju nasi zrekrutowani studenci wyjadą na tygodniowe szkolenie, gdzie zdobędą przydatne umiejętności, poznają innych studentów, mentorów oraz ekspertów z partnerskich uczelni, a także uzyskają 1 ECTS. Następnie, przez kolejne tygodnie maja, będą pracować z coachem, przygotowując się do prezentacji swojego projektu wdrożeniowego przed Biznesowym Zespołem Innowacyjnego Kształcenia (BZIK). Rozmowy z BZIK, które trwają 30 minut, odbędą się indywidualnie dla każdego studenta w czerwcu, lipcu i wrześniu. W skład BZIK wchodzą zewnętrzni eksperci, w tym pracodawcy oraz przedstawiciel NCBR. Po zatwierdzeniu projektu student podpisuje umowę stypendialną i rozpoczyna jego realizację. Będzie miał do dyspozycji budżet w wysokości 20 tys. złotych.
Wsparcie dla studentów
Studenci otrzymają wyjątkowe wsparcie ułatwiające im zarówno realizację projektu, jak i proces kształcenia. Model obejmuje bowiem także mikrokursy rozwijające umiejętności w wybranych obszarach, dostosowane do potrzeb każdego studenta. Dodatkowo przewidziane są warsztaty grupowe w gronie studentów z uczelni partnerskich, wspierające interdyscyplinarność. Każdy student będzie miał dostęp do 160 godzin mentoringu naukowego i wdrożeniowego.
Realizacja projektów
Dziesięciu studentów PŁ rozpocznie realizację swoich Indywidualnych Projektów Innowacyjnych w roku akademickim 2025/2026. Mają na to maksymalnie 12 miesięcy, od 1 października 2025 do 30 września 2026.
W ciągu trzech kolejnych lat akademickich zrealizujemy na PŁ 30 projektów i indywidualnych ścieżek edukacyjnych, po 10 w każdym roku. W sumie, na wszystkich uczelniach w konsorcjum, powstanie 360 indywidualnych projektów i ścieżek edukacyjnych.
Korzyści dla Politechniki Łódzkiej
Dla Politechniki Łódzkiej udział w tym wyjątkowym projekcie to doskonała okazja do zachęcenia młodych ludzi do aktywnego studiowania na naszych kierunkach. Projekt „Uczelnie przyszłości” stwarza ogromne możliwości zwiększenia zaangażowania studentów w rozwijanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i społecznych, poprawy jakości kształcenia oraz ograniczenia zjawiska porzucania studiów. Ponadto, przygotowuje absolwentów do podejmowania wyzwań współczesnego rynku pracy. Projekt pomaga uczelniom wdrożyć model nauczania spersonalizowanego, który w przyszłości stanie się bardziej powszechny, łącząc rosnące potrzeby studentów i polskiej gospodarki.
Koordynacja projektu
Za realizację projektu na PŁ odpowiedzialnych jest kilka osób. Koordynatorami projektu „Uczelnie Przyszłości” są prorektor ds. kształcenia dr inż. hab. Andrzej Romanowski, prof. PŁ i dyrektor Centrum Kształcenia mgr Adrianna Kozłowska. Nadzór informatyczny pełni mgr Monika Szpura. Moje obecne zadania w projekcie obejmują m.in. przygotowanie dla studentów indywidualnych programów edukacji oraz opiekę nad studentami w czasie rekrutacji i realizacji projektów.
Finansowanie i konsorcjum
Całkowita wartość projektu „Uczelnie przyszłości” to niemal 66 milionów zł, w tym wkład Funduszy Europejskich wynosi ponad 62 miliony zł. Dofinansowanie dla Politechniki Łódzkiej to niemal 2,4 miliona zł.
Skład konsorcjum: Politechnika Łódzka, Politechnika Poznańska, Politechnika Gdańska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Politechnika Śląska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny.