Człowiek w centrum. Biblioteka Otwarta.

17-09-2025

Centrum Językowe kontynuuje działania na rzecz zwiększenia zaangażowania studentów w proces kształcenia i wdrażania nowoczesnych trendów w dydaktyce językowej. Jednym z kroków w tym kierunku była druga edycja szkolenia „Student w projekcie. Nauka poprzez zaangażowanie”.

 

 

Aktywne metody w praktyce

Uczestnicy spotkania od samego początku zostali wprowadzeni w świat aktywnych metod kształcenia wykorzystującymi projekt grupowy jako formę współpracy przy rozwiązywaniu kompleksowych problemów. Zamiast gotowych schematów – doświadczenie, współpraca i twórcze podejście do rozwiązywania złożonych problemów. Metody takie jak Design Thinking, Problem-based learning czy Challenge-based learning nie były tylko omawiane, ale od razu praktykowane – poprzez tworzenie własnych pomysłów na otwarte, integrujące środowisko pracy w Centrum Językowym.

 

Kobieta trzyma w ręku pomarańczowy arkusz papieru, na którym naklejone są różne elementy. Stoi przy stole, przy którym siedzą inne osoby, a leżą na nim kartki, długopisy i rózne inne drobiazgi potrzebne do zrobienia prezentowanej pracy Prezentacja efektów pracy zespołowej

foto: Marcin Szmidt

Biblioteka Otwarta – wspólne wyzwanie

Największym wyzwaniem okazała się jednak praca nad koncepcją Biblioteki Otwartej. Nauczyciele CJ, podzieleni na zespoły, przyjrzeli się rzeczywistym potrzebom i oczekiwaniom użytkowników Biblioteki Głównej PŁ. Rozmawiali z jej dyrektor Agnieszką Sobolewską o szansach i zagrożeniach dla Biblioteki w obliczu zmieniających się oczekiwań czytelników, wizyta była połączona z obserwacjami etnograficznym, a także spotkaniami z pracownikami różnych działów – od zbiorów tradycyjnych i elektronicznych, przez promocję i informację, po obsługę czytelników i wydawnictwo uczelni.

Rekomendacje

Z tego dialogu i wymiany doświadczeń narodziły się rekomendacje, które pokazują, jak Biblioteka może stać się jeszcze bardziej otwarta i bliska społeczności akademickiej oraz lokalnej.

Wśród pomysłów znalazły się m.in.:

  • wyrazista identyfikacja wizualna i aktywna obecność w mediach społecznościowych,
  • nowoczesna komunikacja z użytkownikami, w tym modernizacja strony, lepsza promocja wydarzeń i wystaw,
  • przestrzenie sprzyjające nie tylko nauce indywidualnej, ale też pracy zespołowej i wymianie myśli,
  • cykliczne wydarzenia angażujące środowisko akademickie i mieszkańców Łodzi,
  • włączenie studentów w organizację inicjatyw, np. w ramach przedmiotu Civic Knowledge, czy zajęć projektowych,
  • otwarta kawiarenka, która przyciągnie także gości spoza uczelni,
  • twórcze wykorzystanie przestrzeni bibliotecznych – od galerii po zabytkowe schody – jako miejsc koncertów, spotkań, a nawet ceremonii ślubnych.

Rekomendacje zostały zwizualizowane w formie plakatów i przedstawione dyrekcji i grupie pracowników Biblioteki PŁ, rozpoczynając dyskusję o możliwych kierunkach zmian.

Grupa osób siedzi w sali szkoleniowej, słucha prezentacji prowadzonej przez stojącą przy stole, która trzyma kolorowy plakat Omawianie efektów pracy w czasie szkolenia. Słucha ich prowadząca mgr Grażyna Budzińska.

foto: Marcin Szmidt

Inspiracja dla dydaktyki językowej

Realizacja projektu w oparciu o empatyczne spotkanie z ‘klientem’ w celu rozpoznania jego potrzeb i zdefiniowania wyzwań pozwoliła zapoznać się z podstawowymi etapami realizacji projektu poprzez doświadczenie i lepiej zrozumieć założenia humanocentrycznego rozwiązywania problemów. Uczestnicy z sukcesem zidentyfikowali te strony metod projektowych, które będą mogły dydaktycznie wesprzeć aktywne zaangażowanie studentów w proces kształcenia umiejętności komunikacyjnych w języku obcym. Większość uczestników wyraziła gotowość stosowania metod PBL i DT w różnym zakresie w kształceniu językowym jako motywujących, inspirujących i pozwalających na większą autonomię studentów w wyborze treści kształcenia.     

Całe doświadczenie było dla uczestników praktyczną lekcją pracy projektowej i humanocentrycznego podejścia do rozwiązywania problemów. Spotkanie z „klientem”, wsłuchanie się w jego potrzeby i wspólne szukanie odpowiedzi pozwoliło nie tylko przećwiczyć metodologię Design Thinking i Problem-based learning, ale też odkryć ich potencjał w dydaktyce językowej, jako motywujących, inspirujących i pozwalających na większą autonomię studentów w wyborze treści kształcenia

Jak podkreślali uczestnicy, właśnie takie metody mogą też sprawiać, nauka języka obcego staje się bardziej inspirująca, praktyczna i bliska życiu.