Sześć zespołów studenckich z kierunku sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe zaprezentowało efekty swoich innowacyjnych, często zaskakujących projektów zrealizowanych na zajęciach. Ich prace udowodniły, że nie zmarnowali czasu, mają wiedzę i bardzo dobrze poruszają się w świecie AI, tworząc projekty z potencjałem na ich komercjalizację lub dalszy rozwój.
Przewodniczący Rady Kierunku prof. Krzysztof Ślot zaznacza
- Tematyka projektów jest zróżnicowana - od nowatorskich metod biometrii, przez zaawansowane narzędzia analizy oraz generacji sygnałów i obrazów, po inteligentne algorytmy komentowania kodu programów.
Prezentacjom towarzyszyły ciekawe dyskusje, często inspirujące do poszukiwania kolejnych rozwiązań i możliwości wykorzystania tego, co już powstało w ramach – jak to podkreślił prof. Krzysztof Ślot – rutynowych zajęć na studiach II stopnia. Studenci dodatkowo przygotowali krótkie filmiki ilustrujące przyjęte rozwiązania i potencjalne zastosowania.
Dziekan WEEIA, a zarazem pasjonat AI prof. Jacek Kucharski jest dumny z pierwszego rocznika studentów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego
- Kierunek nie jest łatwy, ale wszyscy przebrnęli przez cały cykl, bo są to wyjątkowo zdolni młodzi ludzie.
Studenci zaprezentowali jak można identyfikować osoby lub przedmioty w przestrzeni monitorowanej przez radar, co może znaleźć zastosowanie np. tam, gdzie nie można nagrywać wizerunków osób. Duży potencjał komercyjny ma program generujący słowne „wytłumaczenie” fragmentów kodu źródłowego, co ma ułatwić i przyspieszyć pracę zespołom IT w firmach.
Ciekawym pomysłem jest też opracowanie narzędzia generującego i modyfikującego portrety pamięciowe na podstawie tekstu, podobnie jak tworzenie realistycznych krajobrazów z prostego obrazu zawierającego kilka kolorów.
Kolejny projekt dotyczył syntezatora, który potrafi zmieniać emocje w głosie, do zastosowań wszędzie tam, gdzie sztuczna inteligencja będzie nawiązywała rozmowę z ludźmi. Ożywioną dyskusję wzbudził też pomysł związany z detekcją upadków na podstawie odczytów z akcelerometru. Uzyskany model można wykorzystać w aplikacjach alarmujących o potencjalnym wypadku. Pierwszym jednak efektem tej pracy jest wspólny artykuł zgłoszony do publikacji.
Słuchając wystąpień studentów i towarzyszących im dyskusji trudno nie zgodzić się ze zdaniem zachęcającym młodych ludzi do studiów na kierunku sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe - Pojutrze należy do sztucznej inteligencji – nie wiadomo, czy będzie to świat dobry, czy zły, ale wiadomo, że jutro należy do budowniczych tej ery, ery inteligentnych maszyn.
Studenci zdają sobie sprawę, że ich kompetencje związane ze sztuczną inteligencją są poszukiwane na rynku pracy. Większość z nich już pracuje i prof. Krzysztof Ślot, życzył przyszłym absolwentom, aby na ich drodze pojawiły się „anioły biznesu”. W spotkaniu wzięli też udział – na razie nieliczni - przedstawiciele biznesu, na których prezentacje studentów zrobiły znakomite wrażenie.