Rok akademicki 2020-2021 dla Wolontariatu ŁUD miał być zamknięty, zero zajęć stacjonarnych, wykłady dla 600 dzieci wstrzymane. Spotkania sobotnie, ruch, harmider, zaangażowanie wolontariuszy – wszystko to zniknęło. Cicho, pusto, nic się nie dzieje. Jak tak może być? ŁUD stworzył grupę 25 nastoletnich wolontariuszy w wieku 13-17 lat, zżytych ze sobą, energicznych. Przyzwyczaił ich do działania, zaangażowania i rozwoju.
Projekt Phereclos
Tuż przed pandemią Łódzki Uniwersytet Dziecięcy Politechniki Łódzkiej został zaproszony do udziału w międzynarodowym projekcie Phereclos finansowanym z programu badawczego Horyzont 2020. Celem projektu jest promocja idei open schooling oraz powstanie klastrów edukacyjnych. Jeden z nich ma zostać stworzony przez ŁUD. Działania jakie zaplanowaliśmy w ramach klastra to między innymi warsztaty dla nauczycieli oraz zorganizowanie konferencji przez uczniów szkoły podstawowej nr 81, która miała dotyczyć rynku pracy i kompetencji przyszłości. W ostatniej chwili dopisałam do projektu drugą konferencję organizowaną przez wolontariuszy ŁUD. Zgłosiło się 11 chętnych nastolatków w wieku 15 -17 lat.
Przygotowania do konferencji
Na początku był pomysł, chęci i nic więcej. Później jedno spotkanie, po jakimś czasie drugie, a od listopada regularne spotkania, warsztaty, wywiady, ankiety. Część aktywności zaproponował ŁUD, część wolontariusze. Od stycznia prace nabrały tempa, a od marca wolontariusze byli w codziennym kontakcie. Pracy było tyle, że zastanawiałam się, czy nie przesadziłam z obowiązkami dla jednak wciąż młodych osób.
Dzieciaki nauczyły się pracować w bardzo trudnych warunkach, wypełniać czas wartościowymi zajęciami, tworzyć plan pracy, pogodzić różne charaktery, współpracować w grupie i wykorzystywać własny potencjał.
Wolontariusze nie zmarnowali czasu
Efekt pracy wolontariuszy ŁUD wprawił mnie w dumę. Oto długa lista ich dokonań:
- 8 miesięcy pracy projektowej
- 22 piątkowe spotkania on-line
- 14 autorskich grafik
- 41 postów na Instagramie
- 1000 zebranych i przeanalizowanych ankiet
- 7 wywiadów z przedsiębiorcami
- 8 warsztatów podnoszących kompetencje wolontariuszy
- 1 konferencja on-line
- wystąpienie na Digital Youth Forum
- udział w dwóch wideokonferencjach
- 7 warsztatów przygotowanych dla dzieci
- 100 uczestników warsztatów
- 560 wyświetleń konferencji na Youtube
- 7 wywiadów w różnych mediach (radio, telewizja, prasa)
- niezliczona liczba godzin pracy on- line w małych grupach.
Proste pytania - szczere odpowiedzi
W czerwcu pojechaliśmy wspólnie do Energylandii w ramach podziękowania i przełamywania kolejnych barier. Prawie wszyscy byli pierwszy raz na roller coasterach. Podczas podróży podsumowaliśmy ten długi czas pracy. Zadałam dzieciom trzy pytania: co dał Ci udział w projekcie?, co byś zmienił/a w sobie, gdybyś raz jeszcze mogła/mógł do niego przystąpić?, przełomowy moment to…?
Odpowiedzi na pierwsze pytanie łatwo się domyślić: rozwój, odwaga, pewność siebie, chęć do działania, umiejętność zarządzania własnym czasem, praca w grupie. Natomiast odpowiedzi na drugie pytanie bardzo mnie zaskoczyły, ponieważ dzieci bardzo otwarcie mówiły o swoich „wadach”, przyznawały się do swoich „błędów”. Żyjemy w społeczeństwie, w którym chętnie szukamy winnego, ale nie w sobie. A tu proszę, taka otwartość, szczerość przed samym sobą i przede mną. Tego tematu nie będę rozwijać, przytoczę tylko jedną odpowiedź: nie dałam/łem z siebie wszystkiego co mogłam/łem, teraz bardziej bym się przyłożyła/żył, bo …. było warto.
Odpowiedz na trzecie pytanie też jest prosta, w większości dzieci odpowiadały: konferencja, ale była też odpowiedź: styczeń, bo w styczniu termin konferencji nie wydawał się już tak odległy i trzeba było przyspieszyć pracę, choć pozostało jeszcze 5 miesięcy.
Różni, ale bardzo dobrze przygotowani
Na zakończenie chcę podkreślić, że grupa wolontariuszy jest bardzo zróżnicowana. Znajduje się w niej youtuberka, przewodnicząca klasy, osoby, które z doświadczeniem występów przed kamerą, ale również są tacy, którzy nigdy nie brali udziału w wystąpieniach publicznych, nawet na apelu w szkole, nie rozmawiali z osobami zajmującymi wysokie pozycje w społeczeństwie. Mimo to trudno było dostrzec zasadniczą różnicę w ich wystąpieniach na konferencji. Wszyscy prezentowali się bardzo dobrze.
Konferencja dotyczyła zawodów i kompetencji przyszłości. Trudny temat i wielka niewiadoma. Jaką wybrać szkołę? Rozszerzenie? Studia? Nasi wolontariusze po ośmiomiesięcznej przygodzie z Phereclosem już się nie martwią. Zostali upewnieni przez przedsiębiorców, z którymi przeprowadzali wywiady, że są na najlepszej drodze ku zawodowej przyszłości!