Startujemy z e-bookami!

22-07-2021

Do niedawna książki publikowane przez Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej można było nabyć jedynie w formie papierowej w księgarni Biblioteki Głównej PŁ, na stronie wydawnictwa oraz za pośrednictwem współpracujących hurtowni i księgarń. Tradycyjna forma dystrybucji została od sierpnia 2020 roku rozszerzona o sprzedaż e-booków, czyli książek elektronicznych do pobrania on-line.

Ebookpoint

Wydawnictwo PŁ rozpoczęło współpracę z firmą Helion Sp. z o.o. – właścicielem i administratorem elektronicznej platformy handlowej ebookpoint.pl – w lipcu minionego roku. Ebookpoint to jedna z największych księgarń z produktami cyfrowymi w Polsce. Ma w swojej ofercie ok. 90 tys. e-booków, audiobooków i kursów wideo. Pierwsze e-booki Wydawnictwa PŁ zostały wprowadzone do serwisu w sierpniu 2020 r., a od września „produkcja” ruszyła na dobre. W tej chwili na portalu dostępnych jest 21 naszych e-książek, w tym dwie do pobrania za darmo – Przygotowanie redakcyjne pracy dyplomowej naszej redakcyjnej koleżanki Jolanty Szczepaniak oraz Wykłady z analizy matematycznej 2 Marka Galewskiego. Najnowsze pozycje w sprzedaży to Turbiny parowe Władysława Kryłłowicza oraz Nowa urbanistyka. Metodyka i zasady projektowania według SmartCode Michała Domińczaka.  

scan ze strony scan ze strony

Początkowo sprzedawaliśmy pliki w formacie PDF. Obecnie wszystkie nowe publikacje opracowujemy dodatkowo w formatach przeznaczonych na e-czytniki książek (na razie jest to format MOBI, ale pracujemy też nad bardziej dostępnym formatem EPUB).

Dodatkowo, internetowa księgarnia informatyczna Helion.pl może promować wybrane pozycje w innych księgarniach branżowych grupy Helion, takich jak np. Onepress.pl – książki biznesowe, Sensus.pl – książki psychologiczne, Septem.pl – książki poradnikowe, czy Editio.pl – książki literackie. Ebookpoint sprzedaje też wszystkie książki na platformie Allegro (oficjalne konto w strefie marek). Dzięki temu dystrybucja naszych publikacji w formie e-booków jest naprawdę szeroka.

Statystyki pobrań

W krótkim okresie naszego funkcjonowania na platformie Ebookpoint nasze e-booki były pobierane ponad 200 razy (dane z 30.08.2021 r.). Największą popularnością cieszyły się bestsellerowe Najcenniejsze olejki eteryczne. Pierwsza część – autorstwa Józefa Góry i Anny Lis – miała 67 pobrań, a druga – autorstwa Anny Lis – 49 pobrań. Kolejną publikację – Wybrane zagadnienia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa z przykładami w programie R Katarzyny Dems-Rudnickiej, Izabeli Jóźwik i Małgorzaty Terepety pobrano w tym okresie 20 razy, a trzecia na podium – książka Płatwie z kształtowników profilowanych na zimno Jerzego Goczka i Łukasza Supła została pobrana 13 razy. Co ciekawe, wszystkie nasze książki – a dotyczą różnych dziedzin naukowych – miały przynajmniej jedno pobranie.

Promocje a wyniki sprzedaży

Wydawnictwo uczestniczy regularnie w promocjach cenowych organizowanych przez Ebookpoint. W czasie Black Week, w listopadzie 2020, udało nam się sprzedać 12 książek. Na początku 2021 roku w promocji #ZACZYTANI2021 zwiększyliśmy sprzedaż aż o 32 książki, a na przełomie marca i kwietnia 2021 roku w akcji Wpadnij na wielkanocny kiermasz sprzedaliśmy 9 książek. Trzeba przyznać, że czasowe niewielkie obniżenie cen podnosi sprzedaż i zainteresowanie naszą ofertą.

Efektywność i korzyści

Potencjał rozwojowy rynku e-booków jest znaczny. Na razie do sprzedaży wytypowaliśmy pozycje z ostatnich miesięcy, kilka starszych, które utrzymują się w stałym obrocie oraz bestsellery z ostatnich lat. Obecnie kompletujemy zgody, by umieścić poszczególne książki na portalu (w tym miejscu kierujemy prośbę do naszych autorek/ów, żeby odsyłały/li podpisane aneksy, szczególnie przy publikacjach wieloautorskich, gdzie brak jednego aneksu potrafi zablokować e-publikację).

Według nowych zasad zawartych w aktualnych umowach autorskich każda książka może już być sprzedawana w formie e-booka i trafić do serwisu Ebookpoint równolegle z wersją papierową dystrybuowaną na dotychczasowych zasadach. Dodatkowo będziemy poszerzać bazę publikacji z ubiegłych lat. Daje to naszym autorom większe możliwości oddziaływania – e-book raz wprowadzony do systemu otrzymuje dostęp do kilku kanałów sprzedaży i bardzo szerokiej bazy klientów. Autorzy, ich prace i badania zyskują na zasięgu, widoczności, popularności, co w konsekwencji może doprowadzić do zwiększenia cytowalności.