Zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej, jako jedyny reprezentant Polski uczestniczył po raz trzeci w prestiżowym wyścigu– Bridgestone World Solar Challenge 2019 w Australii. Całkowicie zmodyfikowany samochód Eagle Two zajął 2. miejsce w klasyfikacji praktyczności pojazdów.
Zespół Lodz Solar Team działa w ramach SKN Miłośników Motoryzacji Instytutu Maszyn Przepływowych Wydziału Mechanicznego. Od 5 lat pracuje nad konstrukcją pojazdów napędzanych energią słoneczną.
W bieżącym roku studenci skupili się na modyfikacji samochodu ze strony mechanicznej, elektrycznej i wizualnej (patrz ŻU 149: „Serce polskiej elektromobilności bije w Łodzi!”).
Poważna usterka
Start w australijskim wyścigu poprzedzały testy statyczne i dynamiczne na torze Hidden Valley. Ze względu na obiecujące wyniki testów zespół miał ogromne nadzieje na powtórzenie sukcesu z poprzednich zawodów, jednakże na kilkanaście godzin przed rozpoczęciem wyścigu przez Antypody, podczas przeprowadzania ostatniego z testów dynamicznych, w Eagle Two uszkodzeniu uległ falownik. Usterka była na tyle poważna, że jej usunięcie okazało się niemożliwe w czasie wyznaczonym przez organizatorów. Z tego względu Eagle Two nie mógł wziąć udziału w punktowanym przejeździe z Darwin do Adelaidy.
Jednak w drodze
Pomimo usterki, zespół Lodz Solar Team towarzyszył innym zespołom uczestniczącym w wyścigu, przejeżdżając trasę 3 000 km, wymieniając się doświadczeniami z uczestnikami na control stopach i udzielając im pomocy.
Sukces w testach praktyczności
Ostatnim etapem zmagań zespołów były testy praktyczności pojazdów tj. sprawność manewrowania, komfort kierowcy oraz wyposażenie i estetyka wnętrza.
W testach tych zespół z Politechniki Łódzkiej zdobył 2. miejsce, ulegając jedynie aktualnym Mistrzom Świata - Solar Team Eindhoven i poprawiając wynik sprzed dwóch lat aż o 3 pozycje. Przedstawiciel koncernu Tesla podkreślił, że Eagle Two jest najbardziej stylowym samochodem startującym w wyścigu. Wyróżnił również wbudowany system infotainment dostarczający kierowcy niezbędne informacje i zapewniający rozrywkę dla pasażerów samochodu.
Apetyt na kolejne sukcesy nie maleje w łódzkiej drużynie.
- Zespół już planuje pracę nad nowym samochodem solarnym, by ponownie odnieść zwycięstwo. W nadchodzącym roku będziemy chcieli powtórzyć sukces z zeszłego roku z zawodów w Belgii (red.:1. miejsce w iLumen European Solar Challenge ), a za dwa lata będziemy walczyć o podium na Mistrzostwach Świata w Australii. Medal jest zdecydowanie w naszym zasięgu - mówi Piotr Krawiranda, koordynator projektu.