III Konkurs „Moja SMART wieś - Wizje i Inicjatywy” zakończył się uroczystą galą wręczenia nagród w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica w Warszawie. Wyłoniono 20 laureatów spośród 140 zgłoszeń. Konkurs zorganizował Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk w ramach operacji Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.
Wśród nagrodzonych w konkursie są dwa zespoły z Wydziału Organizacji i Zarządzania PŁ, studenci VII semestru kierunku inżynieria zarządzania realizujący w semestrze zimowym 2022/2023 „Projekt zespołowy (PBL)”. Pomysłodawczynią tematyki projektu oraz inicjatorką zainteresowania studentów zagadnieniami SMART wsi była Wydziałowa Koordynator ds. PBL dr hab. Anna Adamik, prof. PŁ. Rolę prowadzącego zajęcia (facylitatora) wyróżnionych zespołów realizował dr inż. Michał Nowicki.
Laureaci z OiZ
W konkursie „Moja SMART wieś - Wizje i Inicjatywy” w kategorii Wizje II miejsce zdobył zespół w składzie: Kinga Wiśniewska, Patrycja Wojtysiak, Julia Malec oraz Damian Rojewski za projekt „System zdalnych konsultacji medycznych ze specjalistami”, który Kapituła Konkursu uznała za pomysł niezwykle innowacyjny. Stworzona przez studentów koncepcja zdalnych konsultacji medycznych z lekarzami specjalistami nie wymaga instalowania dodatkowych aplikacji, połączenia z Internetem oraz korzystania z telefonu komórkowego (co szczególnie dla osób starszych, zamieszkujących tereny wiejskie, może stanowić problem). Konsultacje mają odbywać się w asyście pielęgniarki na terenie NZOZ. Urządzeniem wspomagającym system ma być opaska, którą otrzymają seniorzy na terenie gminy Rossoszyca w woj. Łódzkim opisanej przez autorów.
Wyróżnienie w tej samej kategorii otrzymały Magdalena Majtczak oraz Zuzanna Miziołek, które zgłosiły na konkurs projekt „Rolnictwo precyzyjne". Zaproponowały w swojej pracy wizję rolnictwa precyzyjnego dla gminy Swędów w województwie łódzkim. Oprócz szkoleń związanych z innowacyjnymi pomysłami, zaproponowały rozwiązania mające na celu stworzenie przyjaznego miejsca dla lokalnej społeczności.
Zdaniem nagrodzonych studentów, uczestnictwo w konkursie było znakomitym doświadczeniem, gdyż brali w nim udział również reprezentanci jednostek samorządowych. Młodzi ludzie podkreślają, że sukcesem jest możliwości prezentacji - na tle wielu różnorodnych pomysłów – projektów zrealizowanych w toku studiów na Wydziale OIZ PŁ. Aktywność na zajęciach z projektu PBL oraz Społecznej odpowiedzialności biznesu jednak bardzo się opłaca.
Inspiracja dla kolejnych zespołów
Ciężka praca studentów, nadzór „oka” prowadzącego zajęcia oraz czujność i zaangażowanie pomysłodawczyni koncepcji, jak ma przebiegać i czego dotyczyć realizacja przedmiotu „Projekt zespołowy (PBL)” pokazują, że warto ciężko pracować, poświęcać dodatkowy czas, marzyć o sukcesie i próbować go urzeczywistnić.
Jeszcze raz gratulujemy naszym podopiecznym i liczymy, że ich postawa stanie się inspiracją dla kolegów i koleżanek z młodszych roczników, którzy już niebawem również rozpoczną zajęcia z przedmiotu „Projekt zespołowy (PBL)”… może będziemy wspólnie przygotowywać prace na kolejną edycję konkursu? A może na jakiś inny? Niezależnie od tego mamy nadzieję, że efekty przyszłych prac będą równie dobre i dające poczucie dumy.