Pierwsza edycja konferencji Podwójne dyplomy jako filar międzynarodowych partnerstw strategicznych pokazała rangę tematu wspólnego dyplomowania i jego rolę w umiędzynarodowianiu Politechniki Łódzkiej.
Dwudniowe wydarzenie, które zostało objęte patronatem honorowym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, zgromadziło niemal 150 znamienitych gości z Polski i zagranicy. Tak duże zainteresowanie tematem podwójnych dyplomów nie dziwi, gdyż w Polsce wciąż jest to zagadnienie nowe, budzące wiele pytań i wątpliwości. A to właśnie dzięki programowi podwójnych dyplomów studenci mają możliwość uzyskania w trakcie jednego toku studiów aż dwóch dyplomów – uczelni polskiej oraz wybranej uczelni zagranicznej.
Politechnika Łódzka nieprzypadkowo stała się jednym z dwóch organizatorów konferencji, obok sieci biur współpracy międzynarodowej polskich akademickich uczelni państwowych IROs Forum. Nasza uczelnia, jako jedna z nielicznych w Polsce, od wielu lat z sukcesem wysyła studentów na podwójny dyplom oraz negocjuje kolejne umowy z najbardziej prestiżowymi ośrodkami akademickimi w Europie. Jak dotąd, Politechnika Łódzka wykształciła kilkuset absolwentów z podwójnymi dyplomami oraz podpisała kilkanaście umów z uczelniami z Francji, Ukrainy, Niemiec, Holandii i Włoch.
Pierwszy dzień konferencji, 14 czerwca, upłynął pod znakiem wykładów dotyczących przede wszystkim aspektów prawnych oraz zasad funkcjonowania podwójnych dyplomów w świetle Ustawy 2.0 – Prawo o Szkolnictwie Wyższym. To właśnie w nowej ustawie uczelnie upatrują szansy na rozwiązanie problemu niedostatecznej liczby obowiązujących przepisów prawnych regulujących kwestie wspólnego dyplomowania.
Jedna z sesji tego dnia poświęcona została również relacjom i doświadczeniom absolwentów programu, którzy opisali proces ubiegania się o dwa dyplomy z mniej teoretycznej, a bardziej ludzkiej perspektywy. Ich doświadczenia mogą napawać optymizmem. Coraz rzadziej zauważają oni różnice w jakości kształcenia pomiędzy uczelnią macierzystą, a zagraniczną. - Podstawowe różnice wynikają z odmienności kulturowej. Widać też różnice w wykorzystaniu zasobów uczelni. Jeżeli chodzi natomiast o poziom kształcenia, to w polskich uczelniach jest on naprawdę bardzo wysoki – komentuje Kacper Olczyk, absolwent PŁ w programie podwójnego dyplomu.
W czasie konferencji odbyły się warsztaty z udziałem przedstawicieli uczelni zagranicznych. Pozwoliły one poznać zasady funkcjonowania programu podwójnych dyplomów w uczelniach hiszpańskich, niemieckich czy francuskich, które stanowią wzór do naśladowania dla polskich ośrodków kształcenia.
Dlaczego temat wspólnego dyplomowania jest tak istotny? - Podwójne dyplomy sprawiają, że jesteśmy bardzo dobrze postrzegani i widzialni na świecie. Posiadanie podwójnego dyplomu uczelni własnej i partnerskiej jest swoistym otwarciem na świat – podkreśla rektor PŁ prof. Sławomir Wiak. Jak zaznaczył podczas otwarcia konferencji, podwójne dyplomy to atut, który pomaga uczelni wspiąć się na wyższe pozycje w rankingach, a absolwenci formuły studiów double degree automatycznie stają się ambasadorami marki Politechnika Łódzka poza granicami Polski. Rektor Wiak zwrócił również uwagę na wyzwania i bariery, które uczelnie muszą pokonać, by rozwijać współpracę międzynarodową na szczeblu wymiany studentów i kadry akademickiej. - W Polsce wciąż zmagamy się ze zbyt słabym, wewnętrznym sieciowaniem ośrodków kształcenia. Tylko wewnętrzna współpraca może przynieść wymierne korzyści dla każdej, pojedynczej uczelni – dodaje rektor Wiak.
Dla wzmocnienia wspomnianych wcześniej sieciowania i współpracy międzyuczelnianej, planowane są kolejne edycje konferencji, traktujące nie tylko o podwójnych dyplomach, ale również o innych wyzwaniach, stojących przed polskimi uczelniami.