Warsztaty projektowania architektonicznego dla dzieci i młodzieży z Ukrainy – Architektoniczne Abecadło – Архітектурна Абетка zorganizowały wspólnie Koło Naukowe Studentów Architektury PŁ „IX Piętro” i Studenckie Koło Naukowe „Kąt” we współpracy ze Stowarzyszeniem Ekologicznym Feniks, prowadzonym przez pana Ihora Ivonchika.
W Galerii B16 pojawiło się aż dwadzieścia czworo młodych, ukraińskich adeptów architektury w wieku od ośmiu do siedemnastu lat oraz jedna osoba dorosła – Pani Iryna, która także zdecydowała się podjąć realizacji zadań polegających na nauce poprzez zabawę. Uczestnicy dopasowani wiekowo zostali podzieleni na 4-5-osobowe zespoły, które pracowały kolejno nad trzema modułami tematycznymi.
Co to jest „dom”?
Pierwszy moduł warsztatów związany był z rozumieniem pojęcia „dom” i jego odzwierciedleniem plastycznym. Uczestnicy mieli narysować to, co kojarzy się ze słowem „dom”, a potem to skomentować. Wszystkie wypowiedzi były niezwykle dojrzałe i wyważone, dobrze też oddawały, jak pojemnym pojęciem może być to słowo.
Projektowanie wnętrza
Drugi moduł był realizowany na tekturowych modelach wnętrz w skali 1:20 z użyciem modeli mebli 3D samodzielnie przygotowanych przez studentów-organizatorów. Polegał on na projektowaniu wnętrz mieszkalnych oraz zespołowym składaniu poszczególnych pomieszczeń w funkcjonalne mieszkanie.
Każda grupa przez dobór odpowiedniego zestawu mebli miała do zaprojektowania dwa wnętrza o różnych funkcjach. Musiała też sprawdzić, które ustawienia będą optymalne dla najwygodniejszego użytkowania pomieszczeń.
Można było samodzielnie zdecydować o położeniu okien i drzwi, dodawać do umeblowania swoje własne elementy, decydować o kolorystyce i dodatkach. Wyzwaniem okazało się natomiast zestawienie pomieszczeń w prawidłowo działającą całość.
Projektowanie budynku i miasta
Trzeci moduł obejmował jednocześnie problematykę kompozycji i formy przestrzennej budynku oraz zagadnienia kompozycji urbanistycznej. Uczestnicy dostali przygotowany przez organizatorów zestaw brył podstawowych, z których mieli uformować budynek, uzupełniając go o dach o wybranym kształcie oraz odpowiednio rozplanowane otwory okienne i drzwiowe.
Wprowadzone zostały przy okazji pojęcia symetrii i asymetrii, rytmu, porządku przestrzennego, akcentu, dominanty, kompozycji statycznej i dynamicznej itp.).
Następnie wykonane przez siebie i samodzielnie uzupełnione i ozdobione modele domów dzieci ustawiły w makietę fragmentu miasta, dbając o zachowanie ładu przestrzennego i uzupełniając ją o zieleń, place zabaw, ulice, plac, rzeczkę i budynki użyteczności publicznej takie jak szkoła czy sklep.
Zabawa i emocje
Uczestnicy przez pięć godzin bardzo dzielnie projektowali i żywo komentowali to, co wymyślili, a organizatorzy naprowadzali ich na jak najlepsze rozwiązania. Wszyscy doskonale się bawili, ale przy okazji było też sporo wzruszeń. Dostrzegaliśmy, że dla wielu uczestników warsztaty były formą terapii.
Wzruszającym momentem był komentarz dwunastoletniego Maksyma do wykonanego rysunku, na którym byli jego najbliżsi oraz koledzy. Jak powiedział - dom w formie budynku może być wszędzie, ale prawdziwy dom jest wtedy, gdy rodzina i przyjaciele są razem. Emocji dostarczyła też Pani Iryna, odnosząc się do symbolicznej warstwy jej rysunku: dom z oknem z niebieskimi zasłonami i żółtym światłem to Ukraina, trawa dookoła to rodzinna ziemia, a rozłożyste drzewo obok to drzewo genealogiczne każdej ukraińskiej rodziny.
Mamy nadzieję, że młodzi ludzie z kraju Sąsiadów tak ciężko doświadczonego wojną wyszli z naszego Instytutu wprawdzie bardzo zmęczeni, ale pełni niezapomnianych wrażeń.
Podziękowania
Dziękujemy Pani Irynie Stepas’ za wsparcie organizacyjne, Tetianie Rohovskiej – naszej absolwentce i do niedawna członkini KNSA „IX Piętro”– za nieocenioną pomoc w przybliżaniu dzieciom tajemnic architektury oraz wsparcie w tłumaczeniach, Panu Ihorowi Ivonchikowi za pokazanie dzieciom koncepcji wioski ekologicznej, a Działowi Promocji za drobne upominki dla uczestników.